Novák butik – nagy átverés a „nagyiktól”

A szegény „nagyik” nem a rolót húzzák le, hanem Téged

Mi e csalás célja?

Egy profin megírt, szívhez szóló szöveggel átcsalni egy kamu webáruházba, majd ott ellopni a bankkártya-adataidat.

Milyen következményei lehetnek?

  • Legrosszabb esetben kiürítik a bankszámládat a megrendelés során ellopott bankkártya-adataidat felhasználva
  • Kevésbé rossz esetben „csak” az akciósan hirdetett (de nem létező) termék(ek) több ezer vagy több tízezer forintos vételárát bukod
  • Legritkább esetben kapni fogsz ugyan egy terméket postán, de valami egészen mást, mint amit megrendeltél. (Általában egy párszáz forintos gagyi cuccot.)

Honnan ismerhető fel?

  • magyartalan szöveg, zavaros megfogalmazások (például a „70% megtakarítás” helyett „Mentés 70%”, ami egyértelműen a Google fordító műve a „Save 70%” angol szövegből)
  • nincs sem postai cím, sem telefonszám az elérhetőségnél
  • a megadott néven nem létezik cég
  • a domain nem .hu, hanem .com végződésű, ráadásul nemrég lett bejegyezve, a regisztráló pedig letitkosította az adatait (vajon miért? ;))

Hogyan történik?

A hirdetésben az úgynevezett „érzelmi nyomógombodra” hatnak egy (csalókhoz képest) nagyon profin megírt, szívhez szóló szöveggel.

A hirdetés egy szomorú búcsúlevél(!), amelyben két, eddig szívvel-lélekkel „butikot vezető” nyugdíjas „néni” köszön el szívhez szólóan „tőlünk”, vásárlóktól, mivel sajnos „alulmaradtak a nagy láncokkal szemben” vívott küzdelemben és ezért be kell zárniuk a butikot.

„Természetesen” a bezárás előtt még egy nagy végkiárusítást indítanak – mindezt hol máshol, mint egy belinkelt (nyilvánvalóan KAMU, bankkártya-adatokra utazó, szintén „profin” összerakott) webshopban. (Hiszen így megy ez általában a nyugdíjas nénik kicsike butikjaiban, ugye… 🤡)

Zárszóként megemlítik még az unokáikat is, hogy ezzel valósággal „rátenyereljenek” az érzelmi nyomógombjára a nyájas olvasóknak, akik együttérző szívvel, könnyes szemmel kattintanak a nagyik kis butikjának láthatóan (és „nyilvánvalóan”) oltári nagy forgalmú webshopjára, ahol legfeljebb a gyanús magyarsággal megírt szövegek, na meg az időnként megjelenő hatalmas számok („ezt a terméket ma már 82-en rendelték meg„) ébreszthetik fel a hipnózisból a látogatót. Hiszen ugye mi sem életszerűbb, minthogy „Jana és Anna néni” kicsiny butikjának webshopjában egy-egy ruhadarabból százával áll a raktárkészlet, természetesen minden létező méretben. 

Ja, és mindez hatalmas engedménnyel, bocsánat: „Mentéssel” („Save 70%” náluk ugye „Mentés 70%”, ahogy azt az unokáknak is majd nyilván tanítani fogják. 🤡🤣)

Szóval légy nagyon óvatos, mert ez tényleg egy profin megírt, nagyon aljas és manipulatív trükk lett! 😉 

Na de lássuk a vicces (és kevésbé vicces) részleteket a galériában:

Erre a szívhez szóló (kamu) szövegre csillagos ötöst adna bármely marketing-guru! Telibe találja az érzelmi nyomógombot, de még a kapzsiságunkat is előugrasztja: SPÓROLÁÁÁS! 😉

Ha kellőképpen megsajnáltuk a „szegény nagyikat”, a honlapra kattintva ez a csodás menürendszer fogad minket. Itt már azért gyanús lehet a „Gyűjtemények” (a kollekció helyett), az „Eladás lezárása” (a végkiárusítás helyett), de azért a „Rendelésének nyomon követése” sem egy tipikus megfogalmazás egy főmenüben… 😉

A következő tipikus jel a sürgetés: fent egy visszaszámláló pörög (egy teljesen véletlenszerű időpont felé visszaszámlálva), míg a termékeknél a „Siess, már csak 2 darab maradt!” felkiáltás igyekszik minket a kamukassza felé terelni, még mielőtt feltűnne néhány újabb gyanús jel, például a „megtakarítás” szó helyett éktelenkedő „Mentés 70%”.

Ha kapzsiságunk kellőképpen elhomályosította a tekintetünket, könnyen átsiklunk a darabszám kiválasztásánál „ordító” nyelvi mutatványokon is: a mennyiség egyszer „darab”, aztán „egység” a spórolás pedig előbb „Mentés”, majd pedig „Megtakarítás” lesz. Azon pedig már el sem gondolkodunk, hogy „nagymama becsődölő picike butikjában” mégis, hogy a csudába lehet minden termékből, minden méretben több tucatnyi példány raktáron?! Hiszen lám, csak ebből az egyetlen kabátból is „eladtak” 82 darabot a héten… 🤡 Sőt: ha pontosan értelmezzük a mondatot, akkor ezt az egy kabátot adták el 82-szer! Ügyesek, nemde? 😀 (Vagy freudi elszólás: eladtuk már 82-szer, de ki nem szállítottuk egyszer sem! :D)

Ha mégis gyanút fogtunk volna, megnézhetjük a „cég” adatait is. Látszólag majdnem stimmel, „mindössze” az adatok fele érthetetlen és értelmetlen már ránézésre is. A cég neve „TW Shop”, cégforma (Bt, kft stb.) nélkül, a félig megadott cím is „tipikusan magyaros” („Spoorweglaan 14 5682PA Best”), akárcsak az alatta virító „nincs postacím vagy látogatási cím” kijelentés, hogy a „HÉA” számról ne is beszéljünk, ahol valószínűleg az adószámra gondolhatott a költő, csak nagyon berúgott. 🙂

Ennyi gyanús jel után itt az idő rákeresni az oldalon megadott „Novak Novak” cégre. Nem meglepő módon ilyen nevű cég nem létezik, az egyetlen (csak nevében hasonló) találat is egy több éve felszámolt Kft..

Ha a cégkeresés nem segít, nézzük meg, kik állnak a domain név mögött! Jaaa, hogy az illető(k) kiléte titkosított? Hmm… Biztató! 😉

Ennél már csak az „bizalomgerjesztőbb”, hogy a domain-t csupán nemrég jegyezték be. Jelen cikk megírásakor mindössze 19 napos volt a hirdetés szerint „sok éve működő” butik webáruházának domain-je.

Na de ne adjuk fel, irány barátunk, a mindent IS tudó Google! Nézzük, mit ad ki a cég eredetileg prágainak hirdetett központjára (Nova Moda Praha): egy már meg is szűnt webshopot, na meg egy katasztrofálisra (1 csillagosra) értékelt Facebook oldalt. Utóbbit megnyitva számtalan cseh kommentelő szitkozódását olvashatjuk, akik „valamiért” nem kapták meg a megrendelt és kifizetett termékeket. Nahát… 

A magyar Facebook oldalon viszonylag kevés negatív komment látszik – ennek viszont jó eséllyel az az oka, hogy a csalók (pardon: a „nagyik”) még odafigyelnek rá és kegyetlenül cenzúrázzák a hozzászólásokat: ennél a hirdetésnél például a Facebook által kijelzett 27-ből egy sem látható már…

Időközben – ha már a Facebook és a rendőrség még nem is, de – az Avast védelmi rendszere feléledt: a weboldal megnyitását „hamis webáruház” felkiáltással blokkolta a böngészőben. 

Hasznosnak találtad?

Ha úgy érzed, munkánkkal sikerülhet megelőzni sok, akár rengeteg pénzbe kerülő átverést, megköszönjük, ha Te is segítesz nekünk!
Három kívánságunkból melyikben számíthatunk Rád?

  1. oszd meg cikkünket
  2. támogasd adód 1%-ával Egyesületünk munkáját

támogathatsz közvetlenül is a 10102952-78693300-01005004 bankszámlaszámra utalva

Belefutottál egy átverésbe?

Írd meg nekünk!

Banki csalás, Blog, E-mailes csalások

További kezelések